aneb To nejlepší ze mne :)-

Slavnost sv. Josefa v době velikonoční?

Už několik let je mi záhadou jedna věc. Když se o slavnosti sv. Josefa modlím breviář, je u antifon v závorce napsáno, že v době velikonoční se přidává aleluja. Prožil už jsem nějaký pátek, a nevzpomínám si, že by svatý Josef někdy padl na dobu velikonoční.

Prostudoval jsem přehlednou liturgickou tabulku z Misálu na neděle a význačné dny liturgického roku, a mezi lety 2008 až 2031 nejdřívější datum velikonoc (mám na mysli velikonoční neděli) bylo hned v roce 2008, a to 23. března.

Ten rok byl vůbec výjimečný. 19. březen připadl na Svatý týden, a ten má absolutní přednost. Svatý Josef byl tedy přesunut, a to na sobotu před Květnou nedělí. Druhý velký svátek, Zvěstování Páně, který padl na velikonoční oktáv, jenž má taky absolutní přednost, byl rovněž posunut, tentokrát ale do doby velikonoční. Josefa tedy posunuli dozadu, místo dopředu, takže byl zase v době postní.

Může mi tedy někdo vysvětlit, v jaké konstelaci by mohlo eventuálně nastat, že by slavnost sv. Josefa byla v době velikonoční? Technicky to podle mne není možné. Tedy, teoreticky ano. On totiž 19. březen byl stanoven nějak centrálně, bylo vybráno konkrétní datum, stejně tak ale mohlo být vybráno kterékoli jiné datum i měsíc. Jelikož neznáme den úmrtí Ježíšova pěstouna, neslaví se zde přímé zrození pro nebe, ale světec jako takový. Klidně to tedy mohlo být v září, nebo v lednu. Technicky je tedy možné odsunout kterýkoli rok Josefa do doby velikonoční. Ovšem není to možné udělat z libovůle, každý katolický křesťan má být spojen s celým společenstvím Církve a ne dělat si věci, jak ho napadne, modlit se texty o dva měsíce později jen proto, aby mohl přidat aleluja, natož požadovat s takovým odstupem po knězi slavnostní mši.

Proto musí být nějaký jiný důvod, proč v breviáři je poznámka o přidání aleluja v době velikonoční. Musí být nějaký způsob, nějaká výjimka, pod kterou slavnost spadá do doby velikonoční. Do roku 2031 se tak zcela jistě nestane. Ví tedy někdo tu konstelaci, kdy to nastane?

Zobrazeno 1897×

Komentáře

Csipös

To samozřejmě nenastane nikdy. Neboť slavnost Zmrtvýchvstání Páně se slaví vždy první neděli po prvním ranním úplňku, tedy nejdříve to může být 22. března.
Proč tam tedy jsou ty velikonoční varianty....
Podívej se třeba na 1. května - svátek sv. Josefa - dělníka...
Pro jeho slavení je možné použít texty z 19. března, kromě těch, které má svátek vlastní...
A 1. května je (nejčastěji) v době velikonoční...

Asterix

Není to první RANNÍ úplněk, ale první JARNÍ :D Ale zní to hezky :-)

To s tím prvním květnem mě nenapadlo, díky! btw - 1. květen je vždy v době velikonoční.

Csipös

Za překlep se omlouvám...

Asterix

To nic, to jen já si všimnu všeho :D

svíce

JJomlouvám sm ,je je sobota

dromedar

Pravidla současného liturgického kalendáře počítají s přesouváním slavností při konfliktech s důležitějším liturgickým dnem pouze na dny pozdější. Přesunutí slavnosti sv. Josefa na den dřívější byla mimořádná ad hoc úprava liturgického kalendáře pro daný rok. Normálně, když je Zmrtvýchvstání 22. března a normální datum slavnosti sv. Josefa by padlo do Svatého týdne, by se posouval na první vhodný pozdější den, tedy do doby velikonoční.

Zobrazit 6 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona signály.cz