aneb To nejlepší ze mne :)-

O lidské blbosti aneb Jak jsem se napálil (a nejednou)

27. 6. 2009 14:05
Rubrika: Ze života | Štítky: operátor , smlouva , T-Mobile

Čím je člověk starší, tím je blbější, říká se. O mně to platí teda beze zbytku. Podělím se s vámi o dva případy ze života, kdy jsem se napálil a pak hořce zaplakal nad rozlitým mlékem, jak se taky říká. Berte to nejenom jako vyprávění, že se o mně něco dozvíte, ale třeba to někomu pomůže vyhnout se podobné situaci.

Jelikož to první vyprávění bude dost obsáhlé, rozdělím to na dva články.

 

PŘÍPAD PRVNÍ - TELEFONNÍ OPERÁTOR

Jednou takhle u nás po vesnici chodila dvojice dealerů telefonního operátora T-Mobile. [1] Bylo to hned zkraje roku 2007, hned po Novém roce, snad druhého nebo třetího ledna . Tak jsem si je pozval domů. To jsem ještě nevěděl, že jsem si pozval do domu ďábla. Nechal si předložit nabídku na přechod na paušál. Kromě změny tarifu na vlastní SIM kartě jsem k tomu dostal dvě zbrusu nové SIM, které jsem mohl libovolně použít. Dealer mě ujišťoval, že na nové SIM se paušály nevztahují, ani teď, ani že  by si třeba za rok vzpomněli, ne ne ne...

Další mou výhodou měl být první měsíc úplně zdarma, že tedy první vyúčtování přijde až za dva měsíce. Nabídka se mi líbila, a tak dealer vyplnil objednávku služeb, která byla vlastně návrhem smlouvy, i když tak nevypadala.

Nějakou dobu byl klid. Koncem února však nastalo první zklamání, když mi přišel výpis, ve kterém fakturační období bylo od 20. ledna do 19. února. První měsíc zdarma tedy trval nějakých 16 dní. Zaťal jsem zuby, ale jinak jsem to přešel. Na faktuře nebylo nic nápadného. Navíc mě potěšilo, že kredit, který mi zbýval na Twist kartě, převedli do vyúčtování, a o to jsem zaplatil míň.

Koncem března už jsem ale utrpěl šok. Ve vyúčtování se objevila i jedna z nových SIM karet. Nejprve jsem volal dealerovi, který mi tehdy, když byl u nás, řekl, že mu můžu kdykoli zavolat ohledně něčeho. Když jsem se v telefonu tedy ohradil, jak je možné, že se mi účtuje i nová SIM, řekl, že to je snad jasné a že příští měsíc už mi přijde naúčtovaná i ta poslední.

To už se o mne pokoušel infarkt. Zavěsil jsem a začal to řešit jinak. Nejprve jsem kontaktoval jednu svoji příbuznou, která v té době studovala právnickou fakultu. Ta mi připravila celý rozbor situace a z něho vyplynulo, že není moc věcí, které bych mohl dělat. A tak jsem aspoň zajel do značkové prodejny operátora a tam podal jednak stížnost na dealera, jednak žádost o deaktivaci obou nových SIM karet. Přitom se hned zjistilo, že jedna z karet je neaktivní od samého počátku, zřejmě ji dealer zapomněl aktivovat. Což vysvětluje, proč byla ve vyúčtování započítána jen jedna.

Nejraději bych zrušil celou smlouvu, včetně paušálu na původní SIM kartě. Jenže to nešlo. T-Mobile to má tak dobře vymyšlené a pojištěné, že nové smlouvy při přechodu na paušál uzavírá v drtivé většině na dobu určitou 2 roky (aspoň tak to tehdy bylo) a je velmi těžké smlouvu vypovědět, prakticky to nejde. Bez jakýchkoli omezení je to možné jen do 14 dnů od uzavření. Je ale jasné, že když jsem zjistil, co jsem podepsal, až koncem března, bylo dávno po termínu. No a po těch 14 dnech už je to možné vlastně jen z jednoho důvodu.

A tím je, že během trvání smlouvy se podstatně změní Všeobecné podmínky, a hlavně ceny služeb, natolik, že by nové podmínky pro zákazníka znamenaly zhoršení. Přesto jsem měl šanci zanedlouho, protože se opravdu stalo, že operátor změnil Všeobecné podmínky. Ale měl jsem stejně smůlu, protože další podmínkou je, že výpověď z tohoto důvodu musí být podána ve lhůtě 20 dnů od prvního zveřejnění této změny. A vzhledem k tomu, že se tím T-Mobile nijak moc nechlubil a při prvním zveřejnění, což bylo na internetu, o tom skoro nikdo nevěděl, byl tím pádem dobře pojištěný[2].

Pokud bych přesto trval na předčasném ukončení smlouvy, musel bych doplatit všechny paušály až do konce 2. roku doby. To by představovalo několik tisíc korun. Nezbylo než zatnout zuby ještě víc a vydržet to. [3]

Od doby deaktivace dotyčné SIM, tedy někdy duben 2007, už byl potom dlouho klid. Až do loňského října. Konec doby určité se totiž blížil a T-Mobile mě začal pomalu masírovat a nabízet mi „výhodné" prodloužení smlouvy. Nejdřív jenom na internetu, když jsem se přihlásil na svůj účet. V říjnu mi pak normální poštou došla obálka s další nabídkou na prodloužení. Letělo to do koše. V prosinci, před vánoci, to přišlo znovu, úplně to samé. Opět to letělo do kamen. Mám pocit, že jsem to tam hodil osobně.

Začátkem ledna, hned snad dva dny po uplynutí vázací doby, mi dokonce zavolali. Že prý jestli nechci znovu prodloužit smlouvu, že se mi uplynutím doby změnil tarif a mám teď méně výhodné volání. Odmítl jsem s tím, že chci ponechat smlouvu na neurčito. Nicméně koncem ledna mi volali znovu. Že prý jestli nechci změnit tarif. Že teď platím čistý paušál jenom za to, že mám prostě paušál, a pak ještě k tomu teprve to, co provolám apod. A že teď mají nové tarify, kreditní, kde v částce 150 Kč už budu mít zahrnuté volání a sms, a zaplatím jen 178,50 (tj. 150 + daň) a pak už jen to, co provolám nad 150 Kč. A pokud náhodou neprovolám ani těch 150, tak mi nevyužitý kredit nekonečně budou převádět do dalších období. Nechal jsem si dva dny na rozmyšlenou (z okamžitého přikyvování už jsem vyléčen), a pak jsem to tedy změnil.

Jak ale zjišťuju, nejsem na tom vůbec líp než předtím. Snad jednou za půl roku se mi stalo, že jsem opravdu zaplatil jen těch 178 Kč, protože zbytek se odečetl z předchozího měsíce. Z posledního vyúčtování mi ovšem zůstal rozum stát. Pokusím se to popsat co nejsrozumitelněji:

K základnímu kreditu 150 Kč mám z minulého období převedeno 109, celkem tedy nárok v tomto období: 259 Kč.

Volání, sms a datové služby i s daní vyšly na 66 Kč, pak je tam ještě premium sms za 21 Kč. Celkem všechno i s daní 91 Kč.

A teď: celkový účet byl na 267 Kč. Síla, co. A do dalšího měsíce převedeno 0 Kč.  Podle mých selských počtů jsem přitom měl zaplatit (pokud by to bylo na první přečtení nesrozumitelné, počítejte klidně několikrát se mnou):

178,50 (paušál, který je každý měsíc stejný) + 91 (útrata) - 109 Kč (převod z minulého měsíce), tj. celkem 160,5 Kč. Protože však méně než těch 178,50 zaplatit nemůžu, měli mi přičíst 18 Kč k dobru do dalšího měsíce, plus 59 Kč, co mi chybělo do předplacených 150 (rozdíl mezi 150 a 91). Celkem tedy jsem měl mít účet na:

178,50 Kč - platba; 77 Kč převod do dalšího měsíce. Jak tedy došli k částce 267 Kč, a ještě mi do dalšího období nic nepřenesli, to vážně nechápu.

Po tomto posledním vyúčtování už mi vážně došla trpělivost a smlouvu v nejbližších dnech vypovím. Měsíc to pak už vydržím a pak sbohem. Jestliže jsem skutečně provolal a prosmskoval necelou stovku a platím 267 Kč, tak je jasné, kdo z toho těží. Tohle při předplaceném kreditu budu mít pomalu na 3 měsíce.

 

Závěrem pár rad

1)      Neuzavírat smlouvy ve zdánlivém „pohodlí" domova

2)      Pokud budete chtít buď uzavřít smlouvu nebo jakoukoli změnu, zajet si do Značkové prodejny příslušného operátora a neuzavírat nic někde na koleně na ulici, kde taky ti dealeři zastavují lidi a obtěžují je. Změny je navíc možné provádět mnohdy i přes internet. Jinak se ale vyplatí zajet i do většího vzdálenějšího města, kde mají tu značkovou prodejnu.

3)      Pokud to bude jen trochu možné, trvat na řádné smlouvě a nenechat si vnutit smlouvu v podobě objednávky služeb. Objednávka služeb je objednávka, smlouva je smlouva. Solidní firma (a teď nepíšu jen o mobilních operátorech, ale obecně) by měla mít taky solidní smlouvu, a ne nějaký cár papíru.

4)      Pečlivě zvážit, zda je dobré uzavírat na určitou dobu smlouvu, kterou po dobu jejího trvání prakticky nelze vypovědět. Stát se může ledacos během těch 2 let, a pak zbudou oči pro pláč.

 

Příště budu pokračovat popisem druhého případu, kdy jsem přišel hodně zkrátka a naopak druhá strana má vystaráno. A na dobu mnohem delší než dva roky :(-

 

EDIT 31. 7. Tak si konečně můžu spolu s Berany zazpívat, že volný jsem :)- K dnešnímu dni mám paušál z krku. Nejvyšší čas, po poslední faktuře na 405 Kč už jsem byl na infarkt...

 



[1] Proč je přímo nejmenovat, když si to zaslouží. Ne že bych si o jiných operátorech myslel něco lepšího, ale T-Mobile se prostě překonal ve všech směrech, je to podle mě nejagresivnější operátor.

[2] Navíc je stejně sporné, jestli by mi výpověď i tak uznal, protože o tom, zda jde o zhoršení podmínek, stejně nakonec rozhodne sám operátor

[3] Malá poznámka: a teď si představte, že bych tu jednu funkční novou SIM někomu daroval, v bláhové víře, že jde o předplacenou Twist kartu. Uvažoval jsem totiž, co s tím, a nabízel jsem to svým známým. Naštěstí to nikdo nechtěl, protože každý si chtěl ponechat svoje číslo. Až by mi pak začaly chodit výpisy s druhým paušálem, to by teprve byl problém! A s tím už bych nejspíš nic nenadělal, neb by SIM už nebyla moje, a jenom bych platil...

Zobrazeno 2429×

Komentáře

s1rejda

Takových nás jsou stovky, tisíce a možná miliony na světě... žejo. Kteří se "napálili"? anebo se popravdě i vědomě nechali obelhat? - to proto aby nějakou službu mohli využívat a posvěcovali svým způsobem. Což o to, jestli obelhá ta anebo jiná firma. Chceme volat nebo psát? Platit budem tak jak tak. Rozhodně nejsi blbec ani Ty, ani lidé, kteří obelhávají. Kdyby ano, nezabíjeli bychom téměř materiálně Naději na nápravu nás hříšníků všech?

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona signály.cz