aneb To nejlepší ze mne :)-

Ekumenismus aneb Proč jsem katolík

13. 4. 2009 13:51
Rubrika: Církev | Štítky: církev , ekumenismus , protestantismus

Už jsem tu psal o svém pozitivním vztahu k protestantům, tentokrát bych to chtěl trochu rozšířit. Ještě jsem neprozradil, že i když se s nimi moc nestýkám, několik jich znám i osobně. Dokonce i dva faráře. Přes to všechno jsem katolík, a teď bych vysvětlil proč. Nejprve ovšem začněme těmi pozitivy, která na protestantech, evangelících a podobně vnímám.

1.    Žijí vírou prakticky.
Ne že by to katolíci nedokázali, ale přiznejme si – jsme většinou hodně formální. Mše svatá je sice (pro nás) tím nejdůležitějším, ale to přece nemůže být to jediné, jednou za týden jít do kostela, přijít, odejít a to je na týden vše.
Evangelíci se snaží uvádět svou víru do praktického života, je to na nich většinou vidět, jsou živější. Mnozí populární křesťanští interpreti jsou nekatolíci – Richard Čanaky, Hillsong, Rebecca Saint James… Na webu hudba.signaly.cz byly kdysi některé Rebeččiny texty i s překlady. Z nich bylo krásně vidět, jak prožívá svůj vztah s Bohem, že je to někdo jí blízký. Teď už jsem ty texty nenašel, ale můžete mi věřit :)-

2.  Mají větší znalosti Písma
Opět – nerad bych házel všechny do jednoho pytle, ale mnohdy to tak je, že se můžeme oproti nim zahrabat. I když samotná znalost Božího slova ještě neznamená, že je taky uváděné do života. V jejich případě to tak ovšem je, jak už jsem psal v prvním bodu.


3.    Líbí se mi jejich úsporná výzdoba kostelů
Nemám moc rád přeplácané baroko, hlavně všechny ty sochy andělíčků apod. Zato když člověk zajde do evangelického kostela, uvidí hned ten rozdíl. Protestanti nic takového nemají, protože v jejich chápání takové věci odvádějí od podstatného. Pro mě osobně jsou ideální řekněme obrazy křížové cesty plus něco nad oltářem nebo třeba fresky či mozaiky. Jenže fresky aby jeden pohledal…

4.    Lehčeji přijímají konec života
Tímhle bodem si nejsem až tak jistý. Smrt je těžká pro každého a špatně se o ní mluví. Když nás opustí někdo blízký, není to vůbec snadné. Ale mám pocit, že evangelíci ten fakt snadněji přijímají. Jak říkám, teď si nejsem úplně jistý správností své teze, ale klidně svůj názor poopravím, když mi to někdo vysvětlí.


A teď tedy důvody, proč zůstávám v katolické církvi:

1.    Jsme originální.
Kristus založil jednu církev, všeobecnou (odtud název katolická). Co pochází od Boha, je božské, co pochází od lidí, je nutně lidské. Všechny ostatní církve vzešly odtržením, oddělením (secare). I Luther sám ve chvíli, kdy uveřejnil své teze (pozor - obecně rozšířená legenda o tom, že je přibil na vrata kostela, není zcela potvrzená), byl ještě katolíkem. Jistě, vždyť jiná církev nebyla. A i pak trvalo ještě několik let, než oficiálně došlo ke vzniku nové církve, čili sám Luther to zpočátku nechtěl, jen usiloval o reformu stávající církve.
Ale dost o Lutherovi. Jistě, církev tvoří lidé, a ti jsou hříšní, nebylo tehdy vše správné (to není ani dnes), ale TOHLE je ta církev Ježíšova. Je tu už dva tisíce let, a tak není divu, že, na rozdíl od evangelíků, klademe důraz na tradici. Je to opodstatněné.

2.    Máme svátosti
Katolická církev má plný počet svátostí, sedm. Evangelíci mají jen dvě, křest a biřmování, a i to nejspíš jen proto, že tyto iniciační svátosti prostě NEMŮŽOU popřít. Luther udělal tu chybu, že odvrhl všechno, co znal předtím, nejspíš jen ze vzdoru, aby jen probůh neponechal něco z toho, co mají katolíci. Proto odvrhl vše – svátosti, služebné kněžství, úctu ke svatým, výzdobu kostelů…
Se vším bych se dokázal smířit – není pro mě zdaleka nejdůležitější úcta ke svatým nebo výzdoba kostelů, ale nikdy bych nemohl přestat vidět v kousku chleba skutečného Krista. To je pro mě nejdůležitější. Co jsem poznal, to nemůžu popřít.  Jsem schopen, když na to přijde, uzavřít manželství i s evangeličkou – pod podmínkou, že tuhle skutečnost Krista v eucharistii uzná. A to je pro takové lidi hodně těžké, i když ne nemožné (jak dokazuje třeba bratr Roger z Taizé).

3.    Máme Petra
Tím mám na mysli nástupce Kristova na zemi, svatého otce. Od dob Petrových se nástupnictví předává stále dál, a která jiná církev se může touhle kontinuitou, danou samotným Kristem, chlubit?

4.    Máme služebné kněžství
Tedy máme svátost kněžství. Tohle musím, stejně jako eucharistii, taky zdůraznit. Evangeličtí faráři můžou sice být taky duchovně vyzrálí lidé, můžou mít i teologické vzdělání – ale jsou to pořád laici. V podstatě může jako kazatel nebo farář působit kdokoli. Nemají kněžské svěcení, které se ustanovuje vzkládáním biskupových rukou, kdy u katolíků opět nechybí apoštolská posloupnost, daná Kristem.

Tolik tedy ty hlavní body, z obou stran. Na závěr prosím – neberte nikdo tu druhou část jako nějaký útok proti nekatolíkům, je to jen můj vyjádřený postoj, který nemá za cíl se někoho dotknout.

Sdílet

Komentáře

Veru Naprosto souhlasim s Asterixem (jeho clankem), vidim to stejne...

MartyR Nebudu obhajovat proč jsem nekatolický křesťan a v čem se případně mýlíte.Stejně by to bylo házení hráchu na zeď,ale vím komu a proč jsem uvěřil.<br />
<br />
Chrysostomos:Zkuste svůj život podřídit Písmu,a 100% zjistíte,že vás to obohatí. <br />
A pozor na rouhání proti Duchu Svatému.Toho se dopouští ten,kdo zpochybňuje jeho dílo ( Mar 3,22-30)

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona signály.cz